lørdag den 23. juli 2011

Horsens 5.runde del 2

Gæsteskribent. Bo Munksgaard:

I dag ventede en spændende dag. Efter min super remis mod en stærk mesterspiller med de sorte brikker, ventede der idag en endnu en mesterspiller i form af Peter Berg, 1920  i rating og fra den lokale klub. Idag skulle jeg have hvid og det gør en forskel. Han skal spille på gevinst. Jeg valgte igen den lukkede sicilianer som er ved at blive en af mine gode venner. Ligger godt til ´min spillestil, og kan disponere mit tidsforbrug rigtig godt. Peter valgte den franske variant med e6 og hurtig gennemførelse af d5. Svaret er at gennemføre d4 og enten tvinge sort til at gå forbi og spille c4, eller bytte. Peter valgte afbytningen og det betyder at sort får en isoleret bonde. Det blev temaet. Pres mod bonden og spil uden om. Vi beholdte relativ mange officerer på brættet. Jeg søgte en dronningafbytning, tilfreds med remis. Peter skulle bruge den og kom efter min mening til at deplacere den på den konto. Skakkens psykologi.
Det lykkedes mig at placere min majestæt på h6, og rigtig tæt på kongen. Da jeg også havde dobbelt op på mine tårne i e-linjen fik jeg mindsanten lov til at ofre begge tårne, slutte af med S slår e6 og mattrussel på g7. Kan ikke huske hvornår jeg sidst har fået lov til det. Fantastisk var det. Peter havde 10 min tilbage, jeg havde over 35. Så også på klokken var det veldisponeret. Glad, glad glad.

Thomas skriver:

Det blev til bræt 28 og endnu en 2000er modstander i dag, men Thorkild fra Holstebro viste sig som en blød en af slagsen, som spillede Poulsen varianten i Siciliansk helt efter bogen og en anelse for tamt måske. Det sjove var, at selvom denne var én af de første åbninger jeg kiggede på som 12 årig, kunne jeg i dag ikke huske en skid :-)...jeg fik dog stillet mig fornuftigt op, fik initiativet og fik så endda lov til at spille standard ofret Sd5 med mit tårn på c1 og hans løber på c6 med dronningen på c7. Efter den tvungne afvikling og efterfølgende dronningafbytning havnede vi dog i et slutspil, hvor Thorkilds sortfeltede løber viste sig min lidt bovlamme springer på b3 overlegen, og endnu engang krævedes der meget præcis slutspilsteknik (og lidt hjælp fra Thorkilds side !) for at sikre det halve point. Mange partier herovre afgøres til slut af den bedre slutspilsteknik fra de der 2000er folk, og nu lykkedes det mig to partier i træk at holde skansen, hvilket jeg naturligvis er meget glad for. Stadig på 50%, nu en del over min forventet score og endnu en spændende modstander venter forude - det er dejligt at være med i Horsens :-) !

1 kommentar:

  1. Hej drenge,
    Godt gået til jer alle. I skal vide at vi er nogen der følger med, selv på ferie..
    6. runde gik jo efter forventning. Godt for dig Morten men skidt for Thomas og Bo. Men skidt I har jo klaret jer fint...:)
    FinnA

    SvarSlet