lørdag den 30. juli 2011

Politiken Cup 1.runde

Så er vi landet i Helsingør.

Velkomst til Politiken Cup
Vi blev budt velkommen kl. 13.00. Der er rekord deltagelse med 311 deltagere i år. Jeg har fået startnummer 127. Rammerne er som de plejer på LO Skolen, fantastiske. Dette er min turnering nr.1 på ønskesedlen. I år sker der også andet end kun skak. Der bliver fremvisning af Filmen om Bobby Fischer, der bliver også foredrag af Per Andreasen omkring politiarbejde i Kosovo og Irak, samt fordrag om slutspiltræning af Henrik Danielsen, bare for at nævne noget af det.

1.runde blev sort mod en færing, Brandur Hojgard, rating 1480.

Jeg har ikke haft det på fritz, så det bliver med nogle af mine tanker i partiet, fremfor computeranalyser som jeg ikke rigtig kan bruge til så meget.

1.d4,Sf6 2.Sf3,c5 Jeg vil gerne lokke ham ind i noget benoni. 3.d5,g6 4.c4,b5 Så kom vi alligevel ind i benoni. 5.b3 Dette har jeg endnu ikke spillet imod. Men jeg bliver enig med mig selv om, at fortsætte den almindelige udvikling, og se hvad der sker. 5.-,Lg7 6.Lb2,0-0 7.Dc2,bxc4 8.bxc4,d6 9.e4 Her skal jeg finde en plan. Jeg vil gerne få ham til at lave nogle tvungne træk, så vi kan skubbe hans rokade lidt ud i fremtiden. 9.-,a5 Måske at det er bedre at spille Sa6 istedet? 10.Ld3,Sa6 truer på b4. 11.a3,Tb8 Et lille trick som han ikke ser. 12.Sbd2,Txb2! Ups, han lettede lidt på stolen. 13.Dxb2,Sxd5 14.Dc1,Sf4 15.Lf1 Det må være et ØV træk. 15.-,Lxa116.Dxa1,Db6 Vupti, jeg har vundet en bonde. 17.h4,Ld7 18.g3,Sh5 19.Ld3,Tb8 Prøv at sammenligne løberne. 20.0-0,Db2 21.Dxb2,Txb2 22.Tb1,Txb1+ 23.Lxb1,Sb8 Springerne skal centraliseres. 24.Kf1,Sc6 25.Ke2,Sf6 26.Lc2,Kg7 27.Sb3,Lg4 De sorte officerer spiller, det gør de hvide ikke. 28.Ld1,Sxe4 29.Ke3,f5 30.Lc2,Lxf3 31.Kxf3,Se5+ Hvid opgiver.

Imorgen skal vi spille 2 partier. Vi starter allerede kl. 09.00. Det bliver en hård dag, men nok også sjov!

10 kommentarer:

  1. træk 3 fra hvid må da være d4 ikke?

    SvarSlet
  2. Eller det var faktisk ligemeget :) skal bare lige lære at rykke brikkerne ordentligt :)

    SvarSlet
  3. Nej, han spillede d4 i træk 1 ;0)

    SvarSlet
  4. Hvordan spiller man skak?

    SvarSlet
  5. Mike, du kommer da bare ned i klubben. Så skal vi nok finde ud af det ;o)

    SvarSlet
  6. Ja det fandt jeg lige ud af :P. Rigtig godt spillet, hvordan ligger dem du skal møde i morgen, med hensyn til rating? Virkede lidt som om på partiet at han ikke var den bedste færing?

    SvarSlet
  7. Lyder hyggeligt, kigger lige på det :) Skal lige finde ud af hvor og hvornår, men tjekker bare lige tiderne ud på hjemmesiden :)

    SvarSlet
  8. Der er 2 muligheder.... Med de voksne om mandagen fra kl. 19.00 eller med de unge om onsdagen kl.17.45 til 19.00. Eller en blanding ;o) Vi er også begyndt at afholde nogle søndags turneringer fra kl. 10 - 13 for unge, begyndere og øvede. Men kig evt. ind mandag d.22/8 kl. 19.00. Så er der lidt hyggeskak i klubben. Det er her vi starter efter ferien.
    Hvem jeg skal spille med imorgen, ved jeg ikke endnu. Men det bliver en hård nyser sikkert. Så det bliver ikke let. Men jeg vil bare klø på.

    SvarSlet
  9. Lyder godt. der må jeg vidst lige sætte dig skak der, og se om jeg kan nå det :D. Og Held og Lykke.

    SvarSlet
  10. Det er sådan en start(-modstander) man ønsker sig-super ! Og nu kan jeg se at selveste Peter Heine her i også er begyndt at spille Benoni, han spillede det da i hvert fald her i 2.runde-dejligt med lidt opbakning til ens "gamle" åbning:-)!
    Hilsen
    Thomas

    SvarSlet