søndag den 24. juli 2011

Horsens 7.runde

Nu sidder vi i bilen på vej over fyn! Det hele endte jo godt, og der er 2 mulige præmietagere i bilen. Vi kørte fra spillestedet inden de sidste partier var færdigspillet. Bo fik igen en 1900 mand ned i sækken. Jeg var lige forbi på et tidspunkt, og så Bo havde lukket modstanderens dronning helt ud fra indflydelse. Jeg tænkte bare nu var den sgu også hjemme. Flot og sikkert spillet af Bo! Jeg selv havde fornøjelsen af Thomas Klitgaard ca 2130. Han havde spillet en kanon turnering indtil nu og været på¨live flere gange undervejs. Det bliver en lidt anderledes fransk 1.e4,e6 2.Sf3,d5 3.Sc3,Sc6.Jeg tager en masse terræn mod at afgive løberparret. Han presser på for at få en fribonde på dronningfløjen, som modsvar ofrer jeg 2 bønder for at smide alle mine officerer over på hans kongefløj. Han bliver usikker og kan heller ikke gennemskue hvad der foregår ;o) Efter heftige slagvekslinger og bondeforvandling i gensidig tidnød, ebbede det hele ud i remis. Jeg er tilfreds ;o)

Thomas skriver:

Så slap de gode præstationer fra min side lidt op i går aftes: med sort mor Niels Bindzius, 2098, valgte jeg den forkerte åbning ! Min Pirc kom slet ikke til at virke mod Niels lidt specielle opstilling, jeg trak lidt for hurtigt og valgte den forkerte plan (godt nok også mange dårlige ting på en gang), og blev fuldstændig smadret i blot 26 træk-godt nok var trætheden ved at melde sig, også fordi vi havde fået en aldeles glimrende culottesteg med flot tilbehør som vores aftensmad kl.16 :-), men derfor skal jeg naturligvis spille ordentligt alligevel...
Men ok, så har man jo masser af tid til at nyde øllene+smøgerne og se de andre, mange partier, og der var masser af topskak i går, hvor også Peter Heines kommentering bidrog til en rrigtig god dag-og IM Jens Ove Fries Nielsens grimasser under det højdramatiske parti mod Peter N. Skovgaard, som sluttede kl.23, og hans kommentar bagefter, var alene alle pengene værd !
Nå, op på hesten igen, og modstanderen i sidste runde var et aldeles spændende bekendtskab, bare ikke ratingmæssigt: Andreas fra Nordstrand er 9 år gammel og med sit tal på 1117 mindst 400 point for lidt indrangeret ! Min forventede score på 0.99 er derfor helt hen i vejret og giver naturligvis en skævvridning, men ok-der er jo ikke andre måder at gøre det på, når vore norske venner vil spille med i vore turneringer... partiet var en sjov affære: jeg valgte Panov-Botvinnik varianten i Caro Kann, og Andreas fyrede bare sine træk af, og hver gang jeg kiggede på andre partier efter han havde trukket, fandt han mig med ordene "Jeg har altså trukket !" ! Han gav så frisk en kvalitet for at ende i et T+T:T+L slutspil med to centrale fribønder til ham, som til sidst ender med remis efter han lige nøjagtigt kan afværge tabet af løberen-helt klart mit "sjoveste" parti i Horsens 2011 !
Jeg endte altså på 3 pt. og med at tabe 1 ratingpoint. Horsens 2011 var min første store skakturnering efter mange, mange år, og det har været en kanonoplevelse ! Jeg er tilfreds med mit spil mod delvist rigtig stærke modstandere, og 120 spillere inkl. "girafferne" oplever man jo ikke så tit ! Der har været styr på tingene fra Tim Bjerre & Co.s side, spilleforholdene var perfekte, og maden (og kagerne :-) var fremragende. Til gengæld var prisniveauet til dels lidt for høj, bl.a.kostede kaffe for hele dagen 35,-kr., og det må vi så se om arrangørerne kan rette lidt op på til Horsens Den Lange 2012 - jeg satser i hvert fald på at være med igen der.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar